سرزمین بلوچستان

بلاگ رسمی اهل سنت بلوچستان

سرزمین بلوچستان

بلاگ رسمی اهل سنت بلوچستان

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

حضرت علی بن ابی طالب « رضی الله عنه »

نام و نسب :


     اسمش «علی » لقبش «اسدالله ، حیدر و مرتضی » کنیه اش «ابوالحسن و ابوتراب»  است. پدرش ابوطالب (عبدمناف ) بن عبدالمطلّب و اسم مادرش « فاطمه بنت اسد » می باشد. از نظر خویشاوندی با رسول الله (صلّی الله علیه وسلّم ) بسیار نزدیک و از جانب پدر هاشمی است.

پرورش و صفات :

     حضرت علی «رضی الله عنه» در مکّه ی مکّرمه چشم به جهان گشود و از زمان طفلی تحت کفالت رسول الله (صلّی الله علیه وسلّم ) قرار گرفت ، ایشان نسبت به وی شفقّت و محبّت پدرانه داشت و به بهترین وجهی او را تربیت نمود.

      وی دارای قدّی کوتاه ، جسمی فربه ، محاسنی گنجان و رنگی سفید و گندم گون بود.

اسلام :

    حضرت علی «رضی الله عنه» قبل از بلوغ در ایّام طفولیّت غالباً به سنّ ده سالگی اوّلین فردی از کودکان بود که مشرّف به اسلام شد و بر اثر صحبت رسول الله (صلّی الله علیه وسلّم ) عالمی ربّانی ، پهلوانی مقتدر و خطیبی نامور درآمد ، مادرش مشرّف به اسلام شد و پدرش از پذیرفتن اسلام خودداری نمود.

۲ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۴۹
محمد نصرتی

زهد حضرت سلمان فارسی رضی الله عنه


حضرت حسن رحمه الله علیه می فرماید: حضرت سلمان از بیت المال پنج هزار درهم حقوق می گرفت وحدود سی هزار نفرتحت امارت و فرماندهی اش بود ایشان عبایی داشت که هنگام خوابیدن یک سمت آن را پهن می کرد و قسمت دیگرش را روی خود می انداخت. وقت خطبه و سخنرانی همین عبا را بالای خود می پوشید. وقتی حقوقش را ازبیت المال دریافت می کرد فورا همه را در خدا خرج می نمود و از طریق بافندگی با برگ های درخت خرما امرار معاش می کرد. حیاه الصحابه ۲/۳۱


نویسنده: محمد نصرت


منبع : فاروقیه 

۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۳۷
محمد نصرتی

تحمیل اعتقادات مجسمه به جای اعتقادات اصیل اسلامی

مفتی بزرگ وهابیت و بزرگ کسانی که خداوند را جسم میدانند  (محمد بن صالح العثیمین) در تحمیل اعتقادات منحرف خودش با عنوان (عقیدة اهل السنة والجماعة) آنگاه که می خواهد اعتقادات منحرف خودش را باز گو کند می گوید :


« و نومن بأنّ لله عینین اثنتین حقیقتین »


ترجمه :


ما ایمان داریم که : برای خداوند تعالی  دو چشم حقیقی هست 

۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۵۰
محمد نصرتی

دکترشریعتی درباب خلیفه دوم وشناخت خودازنحوه ایمان اوردن اوبه پیغمبرچنین می گوید..

اووقتی به پیغمبرگرویدکه وی هنوزدرخانه ارقم مخفی بود وبا سی ونه تن که تمام پیروانش راتشکیل می دادنددرحکومت وحشت وشکنجه وخطرمی زیست

درتمام دوران نبوت پیغمبرهمه جابااوبودوازنزدیکترین اصحاب وی به شمارمی رفت

پیغمبردختراورابه زنی گرفت وشخص علی دخترخویش رابه همسری اوداد .

اواسلام رابه یک قدرت جهانی بزرگ تبدیل کردوکمرقوی ترین امپراطوری های شرق وغرب راشکست

او وارث پرشکوه ترین امپراطوری ها وسلطنت های زمین شد وهمچون یک ژنده پوش فقیر می زیست .پیاده راه می رفت وبرخاک می خفت.

اوفرزندش راکه به شراب خوردن درمصر متهم شده بود به دست خود تازیانه زد .می گریست ومی زد.باشگفتی پرسیدند چرا می گریی؟پس چرامی زنی؟گفت عمر قاضی می زند وعمرپدر میگرید.

وقتی هم دربستر مرگ افتاده بود.شرطی راکه باشورای خلیفه گذاشت این بودکه فرزنداو عبدالله که به زهد معروف بود کاندیدای جانشینی اونکنند.


۱ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۳۷
محمد نصرتی

یک توضیح مناسب در مورد تقلید

پرسش: چرا شما مقلدین حدیث را ترک نموده و به جای عمل به حدیث بر اقوال أئمه رحمهم الله عمل می کنید؟

پاسخ: اینکه می گویند مقلدین حدیث را ترک نموده و بر اقوال ائمه عمل می کنند صحت ندارد و اتهامی بیش نیست.

مولانا اشرفعلی تهانوی رحمه الله در پاسخ به این اعتراض می فرماید: به نظر من تفسیر و توضیح تقلید اینست که ما بر احادیث و راهنمائی های رسول الله صلی الله علیه و سلم عمل می کنیم اما بنابر تفسیر و توضیحی که امام ابو حنیفه بیان نموده است. زیرا که وی به نظر ما در درایت و فقه به پایه ی اعلی رسیده است و در این هیچگونه شکی وجود ندارد، چون تمام امت می پذیرد که وی فقیه الأمت بود و علوم وی بر وی گواه عادل می باشد. کسی که معتقد به این نوع تقلید است، اتباع حدیث نزد وی مقصود بالذات است و امام ابو حنیفه فقط واسطه در تفهیم می باشد. شخصی که بدون واسطه ادعای عمل به حدیث را می کند، او به ذریعه ی فهم خود ادعای اتباع حدیث را دارد و یقینا فهم و عقل، تقوا و پرهیزگاری، دیانت و امانت، خشیت و احتیاط سلف صالح از ما و شما بیشتر بوده است. اکنون از شما می پرسم عمل کدامیک از ما و شما بر حدیث کامل است، عمل شما که بذریعه ی فهم خود بر حدیث عمل می کنید، یا عمل مقلدین که بذریعه ی فهم سلف بر حدیث عمل می کنند ؟ اهل انصاف خودشان قضاوت کنند. خلاصه اینکه توضیحی که در مورد تقلید بیان شد علم بزرگی است آنرا بخاطر بسپارید (اشرف الجواب ، ص169)

پرسش: برای شما مقلدین حدیث خوانده می شود، شما فقط به این علت که بر خلاف قول امام شماست آنرا نمی پذیرید، لذا معلوم می شود که اتباع حدیث نزد شما مقصود بالذات نیست بلکه تقلید قول امام مقصود است؟

پاسخ: مولانا اشرفعلی تهانوی رحمه الله در پاسخ به این اعتراض نیز می فرماید: در مسأله ای که اختلاف وجود دارد و احادیث در مورد آن متفاوت هستند، حدیثی که شما برای ما بیان می کنید ، عمل ما بر آن حدیث نیست. و ما در آن مسأله بر حدیثی دیگر عمل می کنیم که شما آنرا نمی پذیرید و ما آنرا می پذیریم، پس همان اعتراضی که بر ما وارد می شود برشما نیز وارد می شود. البته اینکه شما می گوئید حدیث ما راجح و حدیث شما مرجوح است، پاسخش اینست که مدار روش ترجیح بنابر ذوق و اجتهاد است. شما بنابر تحقیق و اجتهاد خود یک حدیث را راجح قرار می دهید و بنابر اجتهاد امام ابوحنیفه حدیث دیگر راجح می باشد و به نظر ما ذوق و اجتهاد امام ابو حنیفه از ذوق و اجتهاد شما سالم تر و راجح تر است. لذا اینکه شما خود را عامل به حدیث می گوئید و مقلدین را عامل به حدیث نمی دانید، بجز تعصب و عناد چیزی دیگر نیست. به عبارتی دیگر آیا منظور از عمل به حدیث، عمل به کل احادیث است یا عمل به برخی احادیث؟ اگر بگوئید عمل به کل احادیث مراد است، این کاری است که خود شما نیز انجام نمی دهید. و این امکان ندارد زیرا که در آثار مختلف و احادیث متعارض بر همه ی احادیث عمل نمی شود، یقینا بر برخی عمل می شود و برخی دیگر ترک داده می شوند. اگر عمل بر برخی احادیث مراد است، مطابق با این معنی ما هم عامل به حدیث هستیم، لذا شما چرا فقط خود را عامل بر حدیث می گوئید؟ (اشرف الجواب ، ص170). 


منبع : وبسایت رسمی مولانا عبدالصمد غیاثی


۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۱۸
محمد نصرتی


ضرب المثل های معروف و مصداق آن در قرآن


هر چه کنی به خود کنی      گر همه خوب و بد کنی↪


إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا (اسراء/7)

 اگر احسان و خوبی کنید ،   به خودتان خوبی کرده اید و اگر بدی کنید ، به خود بدی کرده اید .


1- چو ایزد ببندد ز حکمت دری

به رحمت گشاید در دیگری  


مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا (بقره /106) هر آیه ای را که منسوخ کنیم یا آن را متروک سازیم ، بهتر از آن یا مثل آن را می آوریم .


2- واعظان کین جلوه بر محراب و منبر می کنند


چون به خلوت می روند آن کار دیگری می کنند


أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ (بقره/44) 

آیا مردم را به خیر و نیکی سفارش می کنید و خودتان را فراموش می نمائید.


 3- مور همان به که نباشد پرش


ویا این مثل :


خدا خر را شناخت و شاخش نداد 


۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۳ ، ۰۹:۲۰
محمد نصرتی


این نام ها را برای فرزندانتان انتخاب کنید


ازنامها صحابه رضی الله عنهم

برای فرزندانتان انتخاب کنید


سلام دوستان عزیز؛ نام گذاری فرزندان نیز یک مهارت

می خواهد زیرا نام در حقیقت عنوان وعلامت شناسائی

فرزند وبیانگرفکر پدر ومادر است وتأثیرات بسزای درزندگی

 وآینده فکری فرزند ،خانواده و جامعه ما دارد.


ما اگر نام فرزندان ما را به نام یکی از صحابه رسول الله

صلی الله علیه وآله وسلم بگذاریم فوائد زیرنصیب ما می شود:


1 = محبّت ودوستی صحابه رضی الله عنهم در دل ما انداخته


 می شود.


2 = بنا بر محبّت ودوستی با صحابه رضی الله عنهم خداوند


متعال به ما اجر وثواب می دهد.


3 = در قیامت همراه با صحابه رضی الله عنهم حشر خواهیم شد


 زیرا رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: (در روز


 قیامت ) فرد بهمراه کسی است که او دوست می داشته است.


4 = یاد یاران جان بر کف رسول الله صلی الله علیه وآله


وسلم را زنده نگه می داریم.


5 = با تاریخ صحابه رضی الله عنهم که بزرگ مردان اسلام


بودند آشنا می شویم.


6 = اثرات روحی روانی ومعنوی بر ما می گذارد.


ودها فایده دیگری که الله مهربان نصیب ما می گرداند.


۰ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۳ ، ۰۸:۴۷
محمد نصرتی